Arbetet med förenklingsförslag
Här kan du läsa om hur Förenklingsrådet arbetar med att ta emot, prioritera, utreda och lämna förenklingsförslag till regeringen.
Insamling av förslag
Förenklingsrådet samlar in förenklingsförslag från näringslivet, huvudsakligen från olika näringslivsorganisationer men även från enskilda företag och andra aktörer. För att få en bra struktur på inkomna förslag, ser Förenklingsrådet helst att förslagen lämnas via formuläret på sidan Lämna förslag.
Förenklingsrådet för även kontinuerligt dialog med näringslivet i olika former för att få insikter om företagens regelbörda och vilka förenklingsåtgärder som bör vidtas. På samma sätt har rådet en dialog med de olika myndigheter som verkar inom regelområden som berör företag. Dessa dialoger och samarbeten kan både resultera i nya förslag eller stötta Förenklingsrådet i prioriteringen av inkomna förslag.
Prioritering av förslag
Första bedömning och kvalificering
Alla förslag som kommer in, både via formulär och i dialog med näringslivet, diarieförs och går därefter igenom en första bedömning och kvalificering. Dessa förslag kallas för "C-förslag". I detta steg sållas bland annat dubbletter, felaktigheter, obegripligheter och alltför övergripande förslag bort. Om förslaget bedöms som tillräckligt substantiellt och konkret, kompletteras det i dialog med förslagslämnaren utifrån en fastslagen mall. Detta görs för att Förenklingsrådet ska kunna säkerställa en likabehandling mellan förslagen vid fortsatt prioritering.
Beslut om att lyfta in förslag i förslagsportfölj
De förslag som går vidare från den första bedömningen och kvalificeringen, tas vidare för beslut om att lyfta in dem i Förenklingsrådets förslagsportfölj. Beslut om att lyftas in i förslagsportföljen tas löpande på Förenklingsrådets sammanträden. Ett förslag som lyfts in i förslagsportföljen bedöms vara tillräckligt substantiellt och konkret för att tas vidare, och rådet ställer sig genom sitt beslut aktivt bakom förslaget. Beslutade förslag som lyfts in i förslagsportföljen kallas för "B-förslag".
Förslag i förslagsportföljen följs upp löpande och dialog förs även med ansvariga myndigheter och regeringen kring lämpliga åtgärder för att hantera förenklingsförslagen.
Förslag i förslagsportföljen finns på sidan Förenklingsförslag.
Beslut om att utreda förenklingsförslag
Förenklingsrådet gör löpande prioritering bland de förslag som finns i förslagsportföljen för att välja ut de förslag som utifrån ett antal kvantitativa och kvalitativa kriterier bedöms ge störst nytta för företagen och ha bäst förutsättningar för ett framgångsrikt genomförande. De förslag som väljs ut för en fördjupad utredning, med målsättning att lämna förslaget vidare till regeringen, kallas för "A-förslag". Mot bakgrund av de höga krav som ställs på kvalitet och omfattning i de förenklingsförslag som ska lämnas till regeringen, kan Förenklingsrådet bara jobba mer fördjupat med ett begränsat antal förslag parallellt.
Förslag som kommit in, är under utredning eller har lämnats till regeringen.

Bilden ovan visar Förenklingsrådets prioriteringsmodell.
Utredning av förslag
Förslag som väljs ut för fördjupad utredning fördelas på en ansvarig utredare på Förenklingsrådet. Arbetet bedrivs på liknande sätt som i en statlig utredning, där utredare och jurister arbetar tillsammans med stöd från relevanta aktörer från näringslivet och berörda myndigheter för att ta fram välmotiverade, konkreta och genomarbetade förslag. Utredningstiden varierar beroende på omfattningen och komplexiteten i förenklingsförslaget, men i regel tar en utredning ca 4-8 månader från beslut om att utredning ska påbörjas.
Ansvarsfull förenkling
Under utredning och beredning av förslag gör Förenklingsrådet omfattande analys och konsekvensutredning där olika perspektiv tas in och intressen vägs mot varandra. Förenklingsrådet belyser förslagets konsekvenser utifrån en helhetsbild där bland annat förslagets påverkan på företagaren, samhället och relationen till andra berättigade skyddsintressen tas i beaktning. Det är i detta viktiga arbete som Förenklingsrådet säkerställer väl genomarbetade och ansvarsfulla förenklingsförslag.
Förslaget lämnas till regeringen
Utredningen resulterar i en rapport som beslutas av Förenklingsrådet innan den skickas till regeringen.
När förslaget har skickats in tar regeringen ställning till om förslaget ska remitteras eller inte, dvs. skickas till berörda myndigheter, organisationer, kommuner och andra intressenter som får lämna synpunkter i form av remissvar. Efter genomförd remiss så bereds ärendet på Regeringskansliet och om det finns stöd för förslaget i regeringen tas därefter en lagrådsremiss fram med utgångspunkt i det remitterade förenklingsförslaget, under förutsättning att det rör sig om författningsändringar.
Lagstiftningsprocessensen består av sju steg. Förenklingsrådet genomför steg ett och två i denna process. Steg tre till sju beskrivs på regeringens webbsida.