Förtydliga och förenkla reglerna kring arbetskraftsinvandring och säsongsanställning för personer utanför EU
Regelverk:
- Europaparlamentets och rådets ddirektiv 2014/36/EU (Säsongsanställningsdirektivet)
- 6c kap. utlänningslagen (2005:716)
Verksamhet:
SNI-kod 01 - Jordbruk och jakt samt service i anslutning härtill
SNI-kod 02 - Skogsbruk
SNI-kod 03 - Fiske och vattenbruk
SNI-kod 41 - Byggande av hus
SNI-kod 42 - Anläggningsarbeten
SNI-kod 43 - Specialiserad bygg- och anläggningsverksamhet
m.fl.
Beskrivning av problemet
Sveriges lantbruksnäring är ofta i behov av arbetskraft utanför EU då det i Sverige är svårt att hitta arbetskraft för säsongsbetonade arbeten. Samtidigt finns många icke EU-medborgare som vill arbeta i Sverige då det saknas tillräckligt med arbetstillfällen i deras hemländer. Men det finns idag fler problem med tillämpningen av reglerna kring säsongsinvandring vilket försvårar för lantbruksnäringen att använda sig av säsongsarbetare från utomeuropeiska länder.
Regler kring säsongsinvandring i EU och Sverige
Bakomliggande regelverk är säsongsanställningsdirektivet, direktiv 2014/36/EU om villkor för tredjelandsmedborgares inresa och vistelse för säsongsanställning. Direktivets målsättning är att personer från länder som inte är medlemmar i EU eller EES och som har blivit erbjudna anställning som säsongsarbetare i ett EU-land ska kunna få ett tillstånd för säsongsarbete. Direktivet trycker även på att medlemsstaterna ska underlätta återinresa för de som beviljats inresa som säsongsarbetare minst en gång under de senaste fem åren och som fullt ut har respekterat villkoren för säsongsarbetare.
Tillståndets tid
Ett tillstånd för säsongsarbete kan beviljas om
- vistelsen inte överstiger 90 dagar
- eller att ett uppehålls- och arbetstillstånd för säsongsarbete om vistelsen överstiger 90 daga finns.
Den sammanlagda tillståndstiden för ett eller flera tillstånd för säsongsarbete får inte överstiga sex månader under en tolvmånadersperiod.
Enligt direktivet får medlemsstaterna själva bestämma en maximal tid, mellan 5 och 9 månader, för den sammanlagda vistelsen under en 12 månaders period. Sverige har valt att begränsa det till 6 månader under en 12 månaders period. De bestämmelser som behövs för att genomföra direktivet har i Sverige i huvudsak samlats i kapitel 6c Tillstånd för säsongsarbete i Utlänningslagen (2005:716). Ansökan om tillstånd sker hos Migrationsverket.
Detaljer om ansökan
Enligt säsongsanställningsdirektivet måste en ansökan om inresa innehålla ett giltigt anställningsavtal. Alternativt kan den innehålla ett bindande anställningserbjudande, om detta tillåts enligt nationell lagstiftning, administrativa bestämmelser eller praxis och erbjudandet ska avse arbete som säsongsarbetare hos en arbetsgivare som är etablerad i det aktuella medlemslandet. Då det överensstämmer med andra regler i Sverige har Sverige valt att det ska finnas ett giltigt anställningsavtal eller ett bindande anställningserbjudande. Enligt direktivet ska arbetet annonseras ut innan ansökan. Sverige har valt att kräva att annonsen ska ligga ute i minst 10 dagar innan ansökan kan göras.
Vad gäller processen anges det i direktivet att ansökan om tillstånd enbart kan lämnas in så länge tredjelandsmedborgaren vistas utanför medlemsstaternas territorium. Undantag är om det gäller en förlängning eller ett nytt tillstånd för en person som redan har ett tillstånd.
Väntetid
Ansökan om tillstånd för säsongsarbete kan i Sverige göras tidigast 6 månader före anställningens början. Idag är det en lång process från det att ansökan om säsongsarbetstillstånd skickas in fram till beslut. Från det att handläggningsavgiften om 2 200 kronor betalas tills att beslut har tagits av handläggaren kan det gå 90 dagar. Om ansökan behöver kompletteras med fler handlingar kan tiden förlängas ytterligare. Vid ett avslag innebär det att man först måste leta upp en ny person och därefter skicka in en ny ansökan, vilket kan leda till att man inte har tillgång till arbetskraft förrän halva odlingssäsongen gått.
Säsongsanställda har rätt att arbeta i Sverige under den tid deras tillstånd är giltigt. För en säsongsanställd gäller att ett uppehålls- och arbetstillstånd normalt kan beviljas för en sammanlagd period av upp till två år. Därefter behöver personen lämna in en ny ansökan om förlängning om fortsatt arbete önskas.
Bristande kunskap hos myndigheter
Handläggare på migrationsverket har bristande kunskap om lantbruksnäringen och har inte förståelse för de behov och förutsättningar som råder hos företag som producerar exempelvis kött, mjölk, bär och grönsaker.
För höga löner vid längre anställning
För att utländsk arbetskraft ska kunna arbeta i Sverige så behöver den anställda erbjudas en lön på minst 80% av medianlönen i Sverige vid tidpunkten för ansökan (37 100 kr för 2025). Detta är för hög lön för exempelvis lantbrukare så de behöver förlänga de säsongsanställda istället för att kunna erbjuda en längre anställning. Förlängning av ansökan ökar även det den administrativa bördan.
Det finns en målsättning i EU:s säsongsanställningsdirektiv att underlätta processerna, särskilt för de som säsongsarbetat tidigare. I direktivet ges förslag på vad medlemsländerna kan göra för att underlätta vid användning av säsongsarbetare, exempelvis:
- lättnad i vilka handlingar som ska lämnas in,
- handläggning av flera säsongsarbetstillstånd samtidigt, och
- snabbare handläggning vid förlängning.
Förenklingsförslag
För att förenkla för företagen så behöver handläggningstiden vid anställning av säsongsarbetande förkortas samt att handlingarna som lämnas in behöver förenklas.
Förenkla ansökan:
- Förenkla de handlingar som behöver fyllas i.
- Enklare ansökningsprocess vid förlängning av ett redan beviljat ärende.
- Enklare ansökningsprocess för en ny ansökan inför nästa säsong för de som sökt tidigare.
Kortare handläggningstider, vilket kan uppnås om:
- Migrationsverket ger förhandsbesked.
- Ansökan eller förlängning av en person som haft arbetstillstånd tidigare bör kunna vara enklare då underlaget redan finns. Det bör räcka med att komplettera befintligt underlag med ny lön, försäkringar, bokslut och årsredovisning.
- Företagen lättare kan få kontakt med en handläggare på Migrationsverket för att diskutera en ansökan. Det går exempelvis inte att ta tillbaka ett negativt beslut, utan då krävs en överklagan.
- Man kan samla ärenden som berör samma företag till en och samma handläggare och inte hantera dem som separata ansökningar.
Det är viktigt att notera att detta förenklingsförslag inte syftar till att ta bort de bakgrundskontroller och information som krävs för en trygg anställning.
Bedömd effekt av förslaget
Förenklad ansökan:
- En förenklad ansökan och kortare handläggningstider skulle minska den administrativa bördan för företagen.
- En förenkling av ansökningsprocessen skulle även leda till effektivare hantering av ansökningar.
Långsiktig planering:
- Om förslaget genomförs, dvs. om transparensen i ansökningsprocessen ökar och om handläggningstiderna minskar, så underlättar det bemanningen under säsongen och möjliggör fler arbetstillfällen.
- Det kan även öka investeringsviljan om företagen har lättare att anlita arbetskraft.
Sammanfattningsvis så kommer extern arbetskraft mer effektivt komma till Sverige samt att förenklingen skulle ge en trygghet för arbetsgivaren.