Tydliggör processen och omfattningen av anmälan för att ta emot besöksgrupper på gårdar samt vid offentlig förevisning av djur

Regelverk:

  • Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/429 av den 9 mars 2016 om överförbara djursjukdomar och om ändring och upphävande av vissa akter med avseende på djurhälsa (”djurhälsolag”)
  • 3 kap. 6 § djurskyddsförordningen (2019:66)
  • Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd:
    • SJVFS 2021:5 12 §
    • SJVFS 2019:29 1 kap. 4 §
    • SJVFS 2019:29 1 kap. 6–7 §

Verksamhet:

SNI: 01.4 – Husdjursskötsel

Beskrivning av problemet

Anmälan vid fler än tre besöksgrupper

På gårdar med besöksverksamhet där besökare ges möjlighet att ha direktkontakt med djur måste den som äger och driver gården informera Länsstyrelsen om detta via en anmälningsblankett på Länsstyrelsens webbplats. Om besöksverksamheten förändras eller upphör behöver även detta anmälas. Om verksamheten har färre än tre besökstillfällen per kalenderår krävs dock ingen anmälan. Länsstyrelsen ansvarar för tillsyn av verksamheten och att anmälan efterlevs. Dock är sanktionsavgifter sällsynta.

Själva anmälan ses inte som problematiskt men det råder oklarheter kring vem som omfattas av anmälningsplikten och vid vilka tillfällen anmälan krävs. Kraven skiljer sig beroende på om besökarna är en inbokad skolklass, om gården har en gårdsbutik eller om företagaren vill visa upp verksamheten för allmänheten, samt hur inbjudan har skett. För gårdar med gårdsbutik där det även finns djur för kunderna att titta på kan verksamheten bedömas som en offentlig förevisning av djur. Om besöken sker vid fler än sju tillfällen per år krävs särskilt tillstånd för djurparker vilket innebär särskilda bestämmelser gällande godkännande, djurhållning, och handel med djur över nationsgränser. Tillståndet ansöks om via Länsstyrelsen och medför ett ökat administrativt ansvar samt avgifter kopplade till tillståndsprövning och tillsyn.

Det som upplevs som otydligt är:

  • Vilka typer av gårdar omfattas av anmälningsplikten samt vilken typ av anmälningsplikt?
  • Hur går anmälningsprocessen till för de olika anmälningsplikterna?
  • Vad definieras som ett besökstillfälle?
  • Vad definieras som offentlig förevisning?

Förenklingsförslag

Förtydliga processen och omfattningen för anmälan vid mottagande av fler än tre besöksgrupper och anmälan vid offentlig förevisning av djur:

  • Vilka typer av gårdar omfattas av anmälningsplikten? Det behöver klargöras vilka verksamheter och gårdstyper som är skyldiga att göra en anmälan.
  • Hur går anmälningsprocessen till? Information om hur anmälan praktiskt ska genomföras, vilken blankett som ska användas och till vilken myndighet den ska skickas behöver tydliggöras.
  • Vad definieras som ett besökstillfälle? Det behöver förtydligas vad som räknas som ett enskilt besökstillfälle, till exempel om förbokade grupper, skolklasser eller evenemang inkluderas i beräkningen.
  • Vad definieras som offentlig förevisning? Det behöver förtydligas vad som räknas som en offentlig förevisning, särskilt gällande när ett besök betraktas som en inbjuden aktivitet respektive en visning öppen för allmänheten.
  • Informationen bör samlas på ett ställe som är tillgängligt för både djurhållare och besökare.

Ytterligare ett förslag är att höja antalet tillåtna besök (från nuvarande tre besök per kalenderår) innan anmälningsplikten inträder.

Bedömd effekt av förslaget

Ett förtydligande av processen och omfattningen för anmälan vid mottagande av fler än tre besöksgrupper och anmälan vid offentlig förevisning av djur ger följande effekter:

  • Ökad tydlighet och rättssäkerhet. Genom klarare regler minskar risken för missförstånd och felaktiga tolkningar, vilket stärker rättssäkerheten för både myndigheter och verksamhetsutövare.
  • Ökad regelefterlevnad. En enklare och tydligare process gör det lättare för djurhållare att följa gällande regelverk.
  • Förenklad anmälningsprocess. Tydliga instruktioner och en samlad informationskälla bidrar till en mer effektiv och mindre betungande hantering av anmälningar.
  • Mindre administration för mindre verksamheter. Gårdar som endast vill ta emot ett fåtal besökare slipper onödig administration, vilket minskar den administrativa bördan för både verksamhetsutövare och myndigheter.
  • Ökat antal besökare på gårdar. När fler gårdar känner sig trygga i regelverket ökar sannolikheten att de vågar bjuda in besöksgrupper, vilket kan främja landsbygdsturism och utbildning.
  • Ett ökat antal besökare kan medföra en ökad exponering för smittor samtidigt som en ökad kunskap om svensk djurhållning bidrar till ökad efterfrågan på svenskproducerade livsmedel.